Przejdź do treści

Ruch Domowego Kościoła

Powstanie

Na początku lat sześćdziesiątych ks. Franciszek Blachnicki zaczął organizować rekolekcje, tzw. oazy, dla grup dziecięcych, następnie dla grup młodzieżowych. Była to młodzież, która należała w parafiach do zespołów Służby Liturgicznej. Pragnienie kontynuowania w parafii doświadczenia wspólnoty chrześcijańskiej wyniesionego z oazy rekolekcyjnej dały początek Ruchowi Żywego Kościoła.

W latach 1970-72 powstaje coraz więcej grup, obok wspólnot Służby Liturgicznej, powstają grupy kapłanów, alumnów, studentów i młodzieży pracującej wywodzące się z oaz rekolekcyjnych dla nich organizowanych.

Powstaje ośrodek w Krościenku, który stopniowo przejmuje funkcję centrali ruchu, przygotowując materiały formacyjne do spotkań oraz organizując Dni Wspólnoty.

Od początku, powstanie i rozwój Ruchu Żywego Kościoła śledzi ks. Karol Wojtyła
(Papież Jan Paweł II). Akceptuje go i ujmuje od razy głęboko i trafnie jego istotę. Przemówienie z dn. 20.09.1972 r. w czasie Dnia Wspólnoty w Poroninie:

„Ruch Żywego Kościoła, to nic innego jak przetłumaczone na język naszego życia katolickiego w Polsce wezwanie Soboru Watykańskiego do pogłębionej i urzeczywistnionej, aż do końca, wiary w Kościół.”

„Ja się bardzo cieszę z tego, że ten ruch zapoczątkował się i się rozwija, z roku na rok coraz pełniej, że ten ruch dojrzewa i utrzymuje swoją tożsamość…

W latach 60. pojawił się znak „Fos-Zoe”- symbol wyrażający postulat jedności Słowa Bożego i życia poddanego wymaganiom Słowa.

Ten ideał wychowawczy Służby Liturgicznej, wkrótce rozwinął się jako zasada metodyczna całego ruchu (chodzi o pedagogię opartą na liturgii) i przybrał jako nazwę Ruchu Światło – Życie.

W 1973 roku zaznaczyły się wyraźnie dwie gałęzie ruchu: oazy studenckie i oazy rodzin. W tym też roku rozpoczęły w Polsce pracę pierwsze kręgi rodzinne.

Członkowie ruchu pragną:

wypełniać nakazy Ewangelii,

żyć w ścisłym związku z Bogiem,

zbliżać się do Boga razem poprzez swoje życie małżeńskie i rodzinne.

W 1976 roku delegacje wspólnot rodzinnych po raz pierwszy wzięły udział w 15-dniowym spotkaniu z Equipes de Notre Damme w Rzymie i Asyżu. Ten ruch powstał we Francji, a jego założyciel to ks. Henri Caffarel.

Główne założenia i metody działania kręgów Domowego Kościoła zostały zaczerpnięte
z 3 źródeł:

Nauki II Soboru Watykańskiego o rodzinie,

Z doświadczeń polskiego ruchu oazowego, z którego wspólnoty kręgi się wyłoniły
i którego częścią pozostają, połączone z nim wspólną nazwą.

Z dorobku grup chrześcijańskich Equipes Notre Damme.

Domowy Kościół przyjmuje założenie, że wzorem jest rodzina i małżeństwo oparte na miłości osobowej i sakramentalnej małżonków i na szacunku do tajemnicy życia i płodności.

Wzorcem dla grupy jest mała wspólnota skupiona w imię Chrystusa i otwarta na Jego działanie i obdarzająca swych członków darem aktywnej miłości.

Szczególnego znaczenia, zwłaszcza w ostatnim czasie nabrał związek wspólnot rodzinnych z Equipes Notre Damme. Oazowy ruch wspólnot rodzinnych pragnie przyswoić sobie wysoki ideał ich duchowości rodzinnej, wzywającej do pełnego życia chrześcijańskiego.

Ideał przyświecający ruchowi Domowego Kościoła jest zbieżny z programem Equipes w następujących punktach: zasadnicza orientacja na dwa przykazania miłości: miłować Boga całym sercem, duszą, umysłem i całą swoją mocą, a bliźniego swego jak siebie samego, szukanie inspiracji w Piśmie Świętym, modlitwa wspólna zwłaszcza spontaniczna o osobista jako źródło odnowy i pogłębienia życia wspólnoty, pełny udział w Eucharystii, otoczenie szczególnym kultem osoby Matki Bożej. Działanie przeciw występującemu modelowi konsumpcyjnego życia, w celu życia w duchu ewangelicznego ubóstwa, wzajemna pomoc w zakresie spraw duchowych i praktyczno-życiowych udzielana przez małżonków w ramach całej wspólnoty rodzin.

Praca roczna opiera się na comiesięcznych spotkaniach w kręgach rodzinnych, które skupiają od 4 do 7 małżeństw (spotkania odbywają się w domach poszczególnych małżeństw). Takie miesięczne spotkanie obejmuje wspólny posiłek bardzo skromny i raczej symboliczny, wspólną modlitwę (różaniec z dopowiedzeniami, uzupełniony spontaniczną modlitwą uczestników). Centralnym punktem spotkania jest dzielenie się Ewangelią, modlitewne, osobiste rozważanie wybranych fragmentów Pisma Świętego. W kolejnym dopiero punkcie spotkania następuje dyskusja, wymiana myśli na wybrany temat, ewentualnie wyjaśnienie wątpliwości, nasuwających się w związku z czytanym tekstem, także dyskusja na wybrany temat studyjny na podstawie literatury wskazanej w materiałach pomocniczych.

Następnie, jako osobny punkt program spotkania, przewiduje się sprawozdanie z podejmowanych na dany miesiąc zobowiązań każdej z par małżeńskich. Tutaj omawiamy trudności, kłopoty, a także sukcesy, które wynikają w toku realizacji tych zobowiązań.

Oprócz comiesięcznych spotkań odbywają się cztery razy w roku spotkania różnych zespołów. Są to Dni Wspólnoty, odbywające się w stałych terminach i obejmujące całe rodziny – rodziców i dzieci.

Małżeństwa uczestniczące w ruchu zobowiązane są poza spotkaniami miesięcznymi do pracy w ciągu kręgu własnej rodziny. I to działanie uważa się za najważniejsze. Jedną
z form tej pracy jest modlitwa rodzinna. Chodzi o właściwe odnajdywanie Boga na co dzień, w codziennych sytuacjach.

Następną jest dialog małżeński, czyli szczera rozmowa między małżonkami, prowadzona co jakiś czas, nastawiona na wnikliwą, spokojną analizę aktualnych problemów małżeńskich i rodzinnych, poprzedzona wspólną modlitwą przypominającą obecność Boga.

Pozostałe zobowiązania to: codzienna modlitwa osobista, czytanie Pisma Świętego, przyjęcie i realizacja reguły życia, uczestnictwo w rekolekcjach.

Obecnie Ruch Domowy Kościół jest najliczniejszym ruchem rodzinnym w Polsce.

W Parafii św.Wojciecha w Malużynie istnieje obecnie jeden krąg Kościoła Domowego. Ten krąg tworzą następujące małżeństwa:

Matuszewska Bożena Teresa

Matuszewski Ireneusz Sylwester

Sabalska Ewa

Sabalski Zbigniew

Sobolewska Małgorzata

Sobolewski Sławomir

Studzińska Ewa

Studziński Roman

Szadkowska Iwona

Szadkowski Krzysztof

Włodarska Bożena

Włodarski Andrzej

Zaangażowanym w pracę nad sobą i w dawanie świadectwa życia chrześcijańskiego życzymy wielu Bożych łask i radości serca.